dissabte, 8 de maig del 2010

MODELANT HISTÒRIES

Aquesta és el cas que m'agradaria compartir amb tots i totes vosaltres.

Cas : Projecte interdisciplinari (coneixement del medi, llengua catalana)
Síntesi L’estudi correspon a un escola de primària en els nivell de 5è i es tractava de realitzar el projecte interdisciplinari que anualment fem a l’escola en tots els nivells des de P-3 a 6è. És una tasca força engrescadora tant pels estudiants com pel professorat ja que ambdós partim en un primer dia des de la desconeixença sobre el que volem investigar. Pel seu caràcter inter disciplinar abraça totes les àrees curriculars i tots els mitjans curriculars. Es pretén bàsicament recerca d’informació, elaboració de la informació, conceptualització i presentació de la informació.
Context General
Experiència en ensenyament
24 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Utilització freqüent en totes les àrees i molt especialment en coneixement del medi natural. Cursos de formació i actualització des de l’any 1989.
Tipus d’escola
Primària
Localització del centre
Població de 27.000 habitants a 11 km de Barcelona. Població eminentment industrial, de serveis i una mica agrícola.
Connexió
Internet. Alta velocitat
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica: amb 20 ordinadors i projector. Laboratori de ciències: 4 ordinadors i 1 PDI, audiovisuals: 8 ordinadors i un canó. Aula d’anglès: 6 ordinadors i 1 canó. Totes les aules 1 ordinador. Biblioteca: 4 ordinadors i 1 canó. Kit de 16 ordinadors portàtils. 3 PDI, una per cada cicle en els nivells de P-5, 2n i 4t. El proper curs (2010-2011) hi haurà una PDI a totes les aules des de P-5 fins a 6è.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitjana i mitjana/baixa
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes: 5è curs
Àrea / unitat
Tutoria, medi natural i social i llengua catalana.
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- recerca d’informació
- síntesis de la informació
- conceptualització de la informació.
Nivell d’aprenentatge esperat
Procedimental
Tipus d’activitat
Aprenentatge significatiu.
Diari del projecte Al text
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Internet, processador de textos (Word), PowerPoint, c-map, gravadora
Raó per la qual la fa servir
Realitzar el projecte interdisciplinari que anualment fem a l’escola en tots els nivells des de P-3 a 6è. Al text
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilitzar eines per representar el coneixement, sintetitzar, seleccionar i destriar informació. Al text
Ajuda / col·laboració emprada
En moments puntuals la professora d’informàtica del cicle superior que a la vegada es la coordinadora de l’aula.
Rol del professor
Guiar l’aprenentatge, acotar les informacions, presentar el projecte estructurat cada sessió, suport en la recerca de la informació.
Rol de l’estudiant
Explorador, descobrir conceptes i relacions entre els conceptes
Resultats
L’alumnat realitza el projecte tal i com havien acordat.
Avaluació de l’aprenentatge
Realització del PowerPoint.Al text
Lliçó apresa pel professor
La motivació és un element essencial per aconseguir un aprenentatge significatiu de l’alumnat. Donar tasques “encorsetades” suposa sovint un treball des motivador i amb resultats força llunyans dels esperats.

Història complerta
Entrevistador: M’agradaria demanar-te que compartissis una història sobre l’ús de la tecnologia a la classe en alguna sessió o unitat que trobis que ha estat un èxit.
Professora: D’acord. La darrera experiència ha estat l’elaboració del projecte interdisciplinari que hem realitzat en les sessions de tutoria del segon trimestre.
Entrevistador: Com es va iniciar aquest projecte?
Professora: En iniciar-se el segon trimestre es reuneix tot l’alumnat de 5è B i la tutora, a l’aula d’audiovisuals per escollir el tema sobre el qual volem ser aquell any investigadors/es. És fa la pluja d’idees adient i es recull finalment el tema. (Mirar el diari del projecte).
Entrevistador: Quin tipus d’aprenentatge ha guiat aquest projecte?
Professora: En tot moment hem vetllat per un treball basat en l’aprenentatge significatiu, és ha dir ha estat:
- Actiu: tot l’alumnat ha pres una actitud d’implicació , ja que el resultat final era quelcom responsabilitat de tots/es.
- Constructiu: tal i com podeu veure en el diari del projecte, en iniciar el treball s’ha fet l’exploració dels coneixements previs que el grup classe tenia per tal que les noves idees tinguessin significat.
- Col·laboratiu: l’alumnat ha treballat per parelles o múltiples d’aquestes parelles, segons l’activitat que calia realitzar. Sense massa consignes l’alumnat sap, per iniciativa pròpia, quan es necessari fer els grups més nombrosos: dificultat en la recerca d’informació, dificultat en la realització de la síntesi, dificultat en l’ús de les noves tecnologies,...
- Intencional: l’alumnat vol aprendre quelcom d’interès per ell.
- Contextualitzat: les activitats realitzades tenen significat en el seu món proper. A més hem realitzat una sortida pedagògica a un entorn proper al centre per donar més contextualització als seus aprenentatges.
- Reflexiu: ha existit al llarg de tot el procés d’aprenentatge una reflexió sobre el que sabien i els nous aprenentatges adquirits.
- Conversacional: l’eina bàsica que ha guiat totes les estones de posada en comú, de recerca d’informació, d’elaboració de conclusions,... ha estat el diàleg.
Entrevistador: Quines ajudes o suports personals i materials teníeu en iniciar el projecte?
Professora: En quan a la realització del projecte el recursos personals han estat la tutora i de forma puntual quan aquesta o l’alumnat ho han necessitat la professora de cicle superior especialista en informàtica (coordinadora del centre de NNTT). Respecte als recursos materials han estat: els ordinadors fixos del laboratori de ciències, el Kit dels ordinadors portàtils, la PDI del laboratori, llibres de consulta de la biblioteca del centre, revistes de la biblioteca del poble i altres documents que han portat els alumnes.
Entrevistador: Quines competències i continguts teníeu programats?
Professora: Amb la realització d’aquest tipus de treball, la meva intencionalitat estava més centrada en l’assoliment de competències que en l’augment de molts continguts, que de fet si s’ha existit.
Les competències que he treballat han estat:
- competència comunicativa lingüística i audiovisual: en els aspectes de comprensió i expressió de missatges, cerca, selecció i processament de la informació provinent de tot tipus de mitjans, tractament de la informació ( conceptualització)
- competència metodològica: en els aspectes de plantejament de preguntes objecte d’investigació, ús d’habilitats per a la recollida i el tractament de la informació i ús del pensament crític i creatiu.
- competència en el tractament de la informació i competència digital. En els aspectes de recerca, selecció i processament de la informació amb l’ús de tècniques i estratègies segons la font i els suports que s’empren, explicació de fenòmens amb l’ajut de models.
Entrevistador: Quins/es s’han assolit?
Professora: la major part d’elles, sobretot les adreçades a la recerca i selecció d’informació.
Entrevistador: Ara ja sabem l’objectiu que àmpliament m’has comentat, però quina és la fita de la història?
Professora: Aprendre a buscar i seleccionar informació, però sobretot a sintetitzar i ordenar i conceptualitzar els seus aprenentatges.
Entrevistador: Quina tipologia d’avaluació s’ha emprat?
Professora: Ha estat una avaluació continua i sumativa i l’avaluació final la realització del mapa conceptual i el PowerPoint
Entrevistador: La dinàmica d’una sessió, com era?
Professora: Cada setmana teníem assignades dues sessions per la realització del projecte. Eren dos dies consecutius i la darrera sessió del matí, la qual cosa ens permetia allargar, en cas necessari, uns minuts. Mai es va acabar una sessió perquè el timbre sones.
Ens organitzàvem així: cada parella el primer dia es va obrir una carpeta en la sessió T de l’ordinador amb el títol “projecte interdisciplinari”. També en la meva carpeta en vaig obrir una amb el mateix nom. Arribàvem al laboratori i cada parella en el seu ordinador (fics o portàtil) obria la carpeta per tenir-la preparada per les noves recerques que anés fent. Jo també obria el meu document (l’ordinador meu va connectat a la PDI) i revisàvem el nostre “itinerari”. Fèiem les oportunes intervencions, acotàvem el tema de recerca per aquell dia i ens posàvem a treballar. La meva funció era donar suport en aquesta recerca, guiar-la i acotar-la, doncs en ocasions se’ns va de les possibilitats reals la informació trobada i la seva possibilitat d’entendre allò. Buscàvem la informació, via Internet o llibres, i la enganxàvem en un document. Si era un llibre, jo els hi escanejava, i igualment l’enganxàvem en un document. Amb un parell o tres de fonts d’informació buscades les llegíem acuradament i assenyalàvem les idees principals amb un subratllat de color. Amb aquesta feina feta ara venia la part més complicada : sintetitzar i redactar les conclusions. En aquest moment es quan sol·licitaven més la meva ajuda i la de companys i companyes amb més facilitats en la llengua. Un cop feta aquesta part es seleccionaven les imatges que acompanyaven a cada nova idea. Aquesta era la dinàmica de les sessions. Era una dinàmica amb “vida” : rialles, crits, sorpreses, alguna que altra frustració, algun que altre disgust, però amb una espurna de goig importantíssima.
Entrevistador: Quina ha estat la intervenció de les famílies de l’alumnat? I de la resta del centre?
Professora: En quan a les famílies de l’alumnat de la classe, en finalitzar cada sessió l’alumne/a s’enviava la tasca feta mitjançant el correu que l’escola assigna a cada nen/a des de la pàgina web del centre i durant la setmana el revisava amb els pares, qui podien afegir alguna informació. Mai podien sintetitzar la informació. Després enviaven novament el document mitjançant el seu correu per tal que la propera setmana fos al centre. Tot l’alumnat té el meu correu i per tant durant la setmana es podien posar en contacte amb mi per fer aclariments d’informació o algun altre dubte. També alguna família ha emprat aquest correu per fer aportacions.
En quan a la resta de famílies del centre, aquest treball quedarà penjat a la web del centre perquè el puguin veure.
Entrevistador: Per què heu triat presentar a la resta del centre les vostres conclusions amb un PowerPoint?
Professora: Ha estat l’elecció que ha fet el grup classe. Han pensat que era una manera visual i atractiva. A més aquest programa ha estat treballat des de l’espai d’informàtica.
Entrevistador: Quina valoració faries de l’experiència?
Professora: Ha estat genial, per l’alumnat, per les famílies i per mi mateixa.
Entrevistador: Tens intenció de realitzar-ho en proper cursos? Amb algunes modificacions? Quines?
Professora: Sí. Vistos els resultats si tot va com aquest curs, el curs que ve la repetirem. El que ja no puc assegurar es com serà la presentació final. Intentarem que s’elabori una web quest, doncs estaran en un nivell superior (6è) i tindran un coneixement més gran de nous programes.
Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te unes preguntes de manera que pugui col·locar alguns paràmetres sobre tot això? Quants anys fa que ensenyes?
Professora: Vint-i-quatre.
Entrevistador: I el teu nivell de domini de les tecnologies. Diries que és molt alt...?
Professora: Podria dir que acceptable. Reconec que tinc una peculiaritat: sinó ho sé fer pregunto, investigo fins que me’n ensurt.
Entrevistador: Segurament la fas servir sovint a casa i a classe?
Professora: Sí.
Entrevistador: I com va ser que vas començar a fer servir la tecnologia a la classe?
Professora: Probablement com la majoria: per interès i per desig d’anar adaptant la meva docència al moment social i econòmic present. Cal afegir que en aquest darrer centre, hi ha un equip nombrós de professional que tenen molt coneixement de l’ús pedagògic de les NNTT i guien i assessoren sempre que es necessita. És una fita personal i de claustre buscar noves idees i maneres d’integrar la tecnologia a l’aula.
Entrevistador: Estem a una zona als afores d’una gran ciutat?
Professora: Sí.
Entrevistador: Teniu connexió a Internet amb una connexió d’alta velocitat?
Professora: Sí, tenim ordinadors i una connexió d’alta velocitat. A casa també tinc alta velocitat però miro de vincular tot amb l’aula
Entrevistador: I els recursos tecnològics es troben a la majoria d’aules, a tota l’escola, als laboratoris o aules d’informàtica, a la biblioteca?
Professora: Els tenim per tota l’escola. Tenim sort. Tecnològicament som rics en aquesta zona. A l’escola els recursos són: aula d’informàtica: amb 20 ordinadors i projector. Laboratori de ciències: 4 ordinadors i 1 PDI, audiovisuals: 8 ordinadors i un canó. Aula d’anglès: 6 ordinadors i 1 canó. Totes les aules 1 ordinador. Biblioteca: 4 ordinadors i 1 canó. Kit de 16 ordinadors portàtils. 3 PDI, una per cada cicle en els nivells de P-5, 2n i 4t. El proper curs (2010-2011) hi haurà una PDI a totes les aules des de P-5 fins a 6è.
Entrevistador: Crec que aquestes són totes les preguntes per a l’entrevista. Tens alguna altra història que no li hagi donat bon resultat?
Professora: La primera que vaig realitzar amb la lupa binocular del Kit del laboratori multimèdia de ciències naturals. Sort de la paciència de l’alumnat. Ja, ja.

Us animo a que proveu, sinó ho feu, a treballar a través de projectes, i no únicament amb els més menuts, sinó amb totes les edats.
Adéu

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada