El projecte que vaig dissenyar i dut a terme és el següent:
DESCRIPCIÓ DEL PROCÈS
Aquest taller disposa de quatre sessions de dues hores cada una, distribuïdes en l’horari setmanal del cicle superior la tarda del dimarts. Cada grup està compost de 14 alumnes de 5è i 6è de primària. Per fer aquest taller distribuïm l’alumnat en parelles i la única condició que tenen per fer les parelles és que un/a ha de ser de 5è i l’altre/a de 6è. Com estan força acostumats a treballar així no tenen cap problema.
En un principi, és un dels tallers que resulta força atractiu per l’alumnat. Això es degut a diferents condicionants:
- La nostra escola està situada prop de CITILAB de Cornellà i com a mínim des de cicle mitjà fem una sortida a les seves instal·lacions, on participen en dos o tres tallers
- Un nombre significatiu d’alumnes realitzen setmanalment algun taller a l’esmentada instal·lació. Alguns fan el taller de Scratch, altres de robòtica, altres tallers d’animació,...
- Les activitats que es presenten amb suport informàtic des d’un inici desperten la seva curiositat. Estan motivats.
- Disposen cada un/a d’ells/es d’un ordinador portàtil individual per poder treballar
Les quatre sessions que durà el taller estan distribuïdes de la següent manera:
1a sessió:
- avaluació dels coneixements previs sobre que saps l’alumnat del Scratch. Durant una mitja hora aproximadament l’alumnat que sap quelcom de l’ Scratch ho explica a la resta dels seus companys.
- presentació de l’ Scratch ( http://www.scratchcatala.com/). La professora explica de forma entenedora en que consisteix el llenguatge de programació de l’ Scratch. Es fa tot seguint la visualització de la web. S’intenta emprar el mínim de temps en la teoria.
- visionat del vídeo de presentació del llenguatge de programació. Tots i totes mirem el tutorial i ens fem una idea més clara del que es pretén amb el taller.
http://tallerdecreaciodevideojocs.wordpress.com/rdpress.com/
- “tastet” de projectes creats amb l’ Scratch. Individualment proven i observen com han estat fets projectes de diferents tipologies: animacions, jocs, històries, simulacions, música i dansa. Cada 3’ canvien. Motivem i engresquem: si ho has passat bé jugant, com ho pots passar programant?
- repte n1: “la poma i la formiga”. En parelles se’ls facilita un joc al qual li falta una part de la programació. La formiga vol menjar-se la poma. Cal que programin la formiga perquè es mogui amb el teclat. Primer contacte amb el llenguatge.
2a sessió:
- roda d’experimentació: se’ls dóna unes targetes d’accions bàsiques perquè vagin resolen els petits reptes de programació d’accions bàsiques. Poden fer-ho individualment i aparellar-se quan ho necessiten.
- repte n2 : “Pluja d’asteroides” Cal que programin : “ la nau s’ha de moure o amb el teclat o amb el ratolí. Programar un asteroide: s’ha de moure en una direcció a l’atzar. Si toca la nau, ha d’emetre un so i s’acaba la partida. Duplicar l’asteroide 3 o 4 vegades”
- presentació del projecte que ha de realitzar cada parella. Caldrà pensar-se la idea a casa per la propera sessió. Les condicions que se’ls dóna són les següents:
- editar (crear) algun personatge o fons. Els altres es poden importar de la galeria
d’imatges o d’Internet.
- ha d’activar-se algun so ( en una acció concreta o com a fons sonor)
- ha d’aparèixer més d’un fons o escenari
- s’ha d’incloure alguna bafarada de text
- redactar les notes del projecte (instruccions)
3a sessió:
- presentació de cada parella al grup classe la idea del seu projecte. Què heu pensat? Quines condicions heu tingut presents?
- anàlisi de l’acompliment o no de les cinc condicions. També en aquest moment els companys/es poden suggerir millores en els projectes.
- desenvolupament del projecte. En aquest moment dels desenvolupament els dubtes que es puguin generar o quan una parella s’encalla, intentarem que entre ells s’ajudin. L’última intervenció serà la del docent.
4a sessió:
- seguiment en la realització dels projectes en creació per aportar idees de millora entre tots i totes
- últims retocs i acabament del projecte/creació
- una vegada acabats els projectes es publiquen a la pàgina web del centre.
http://www.xtec.cat/ceip-paucasals-sjdespi/scratch.htm
Avaluació de l’alumnat:
Ha estat una avaluació sumat iva i continua. He tingut present que el seu projecte acomplís amb les condicions assenyalades. A més he valorat la seva intervenció en el desenvolupament de les quatre sessions, l'ajut donat a la resta dels companys i la seva originalitat, inventiva, en la creació del projecte. Ha estat un valor afegit de l'avaluació incloure altres ordres de programació de les que no eren obligatòries
Valoració del projecte: sovint l’alumnat es proposa reptes assolibles. Alguna parella ha ideat un projecte difícil d’assolir. Ha necessitat molt l’ajut de la professora. En temes generals s’han ajudat força entre ells/es i han demanat l’ajut del professorat quan es trobaven realment “encallats”. És molt motivador per ells/es el compartir els seus projectes i el poder jugar amb els companys un cop aquest ha estat acabat
Avaluació tecnològica (processual) del vostre disseny
L’avaluació processual del disseny la centraré en tres àmbits:
a) àmbit dels continguts/objectius/competències.
b) àmbit de la didàctica.
c) àmbit de la tècnica.
ÀMBIT DELS CONTINGUTS PROGRAMATS: La majoria dels continguts proposats eren de l’àmbit procedimental : destreses, tècniques i algoritmes. Un percentatge també important era de l’àmbit actitudinal: presa de consciència, valors i pocs del camp de fets i conceptes: conèixer un llenguatge. Existeix una correcció científica i actualitzada dels mateixos i una organització seqüenciada. Estan inclosos dins els currículums oficials vigents i s’adeqüen al nivell i llenguatge de l’alumnat. Són continguts tancats.
ÀMBIT DE LA DIDÀCTICA: el disseny presentat portava implícit els fonaments psicopedagògics del desplegament de primària. S’ha partit de la motivació de l’alumnat en quan se’ls ha presentat quelcom proper a la seva realitat . S’ha partit d’un problema significatiu per ells i elles: dissenyar quelcom que gaudiran els seus companys/es. Al llarg del desplegament de l’activitat s’han previst ajuts per aquells nens i nenes que ho han necessitat, s’ha respectat la diversitat en ritmes d’aprenentatge, en necessitats. S’ha potenciat el treball en parelles, però també s’ha respectat el treball individual, ja que davant l’ordinador i en el procés d’assaig – error, algun alumne/a ha mostrat preferència per fer-ho una estona sol. Al llarg del procés d’E – A s’han inclòs moment de reflexió dels seu propi aprenentatge.
ÀMBIT DE LA TÈCNICA: el requeriment de maquinari i programari era assequible, ja que en aquests moments l’escola està força dotada de materials i recursos multimèdia. El fet de tenir al seu abast les guies de les principals accions els ha donat tranquil·litat i seguretat. També els ha fet sentir còmodes el fet de poder tenir el programa a casa (és obert i gratuït) i practicar.
MAPA CONCEPTUAL: ubicació dels projecte dins els conceptes treballats
dimarts, 1 de juny del 2010
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada